Rehabilitacja kręgosłupa

Bóle kręgosłupa obecnie są jedną z najczęściej spotykanych dolegliwości. Obecnie są one zaliczane do chorób cywilizacyjnych, wynikających ze złej higieny kręgosłupa w związku z siedzącym trybem życia. Niemal każdy może być narażony na problemy z kręgosłupem, dlatego nie należy lekceważyć żadnych objawów. Mogą być sygnałem choroby, a nawet tak powszechne skrzywienia jak skolioza, zaniedbywane i ignorowane mogą prowadzić do poważnych urazów - zgarbienia, uciskania nerwów i finalnie do niepełnosprawności. Warto zgłosić się do lekarza, a po postawieniu diagnozy rozważyć rehabilitację kręgosłupa, jeśli jest takie zalecenie. Często początki chorób nie są traktowane z należytą uwagą, a co za tym idzie z czasem przekształcają się w poważniejsze dolegliwości. Rehabilitacja przeprowadzona we wczesnych stadiach skrzywień i chorób przynosi spektakularne rezultaty, a w późniejszych stadiach dzięki rehabilitacji można uchronić się przed operacją.

Kiedy zdiagnozowane zostają schorzenia takie jak:

• boczne skrzywienia kręgosłupa,
  • nadmierne lordozy lub kifozy danych odcinków,
  • dyskopatia, zmiany zwyrodnieniowe,
  • stany pourazowe,

najlepszym rozwiązaniem jest możliwie najszybsze rozpoczęcie rehabilitacji pod okiem specjalisty.

Terapia

Bardzo często w wymienionych przypadkach skutecznie działa kinezyterapia (terapia ruchem), polegająca na wykonywaniu ćwiczeń wzmacniających mięśnie i usprawniających ruch oraz gimnastyce leczniczej. Pomocne w dolegliwościach mogą się także okazać zabiegi fizykoterapeutyczne, do których należy często wykorzystywany przy bólach zabieg TENS (Przeskórna Elektrostymulacja Nerwowo - Mięśniowa). Polega on na przepuszczeniu prądu przez elektrody przyklejone do skóry, co redukuje napięcie mięśni i uśmierza ból. Przepływ energii elektryczej wykorzystują także takie zabiegi jak magnetoterapia, elektrofonoforeza czy jonoforeza. Masaż leczniczy jest kolejną możliwością redukcji doskierającego bólu, przeprowadza się go różnymi sposobami dostosowanymi do konkretnego przypadku. Wykorzystywany przy schorzeniach kręgosłupa jest również zabieg trakcji ruchowej lub statycznej, który bardzo szybko przynosi ulgę w bólu.

Szczególnym przypadkiem rehabilitacji kręgosłupa jest terapia pourazowa, kiedy ćwiczenia i zabiegi muszą być bardzo dobrze dobrane, a pacjent powinien być również psychicznie przygotowany do rehabilitacji mającej na celu przywrócenie mu sprawności. Nastawienie psychologiczne jest oczywiście istotne również w każdym innym przypadku i tylko właściwe nastawienie oraz silna motywacja do wykonywania ćwiczeń i poddawania się zabiegom przyniesie w pełni zadowalające efekty.