Kinezyterapia

Gimnastyka lecznicza - kinezyterapia - jest podstawową metodą rehabilitacji pourazowej, przywracania sprawności narządów ruchu oraz likwidowaniu dolegliwości bólowych. Jej celem jest maksymalne przywrócenie ruchomości stawów oraz zlikwidowanie bólu towarzyszącego ruchowi. Kinezyterapia prowadzona jest przez fizjoterapeutę, może ona być jedyną metodą rehabilitacji lub stosowaną równolegle z inną, dla maksymalizacji efektów prowadzonej terapii.

Wskazania do stosowania kinezyterapii

Jak wcześniej wspomniano, kinezyterapia stosowana jest często równolegle z innymi metodami, jednak zazwyczaj jest ona podstawą rehabilitacji. Taką terapię stosuje się w przypadku:

• schorzeń narządów ruchu,
  • bolesności stawów,
  • zespołów bólowych kręgosłupa,
  • rekonwalescencji pooperacyjnej,
  • przywracaniu sprawności ruchowej po długotrwałym unieruchomieniu,
  • po przebytym zawale serca,
  • po przebytym udarze mózgu.

Rodzaje ćwiczeń w kinezyterapii

Ćwiczenia dostosowywane są przez fizjoterapeutę indywidualnie do każdego pacjenta i przypadku. Ważną zasadą kinezyterapii jest bezbolesność, rozumiana jako brak utrzymywania się bólu w momencie zaprzestania oddziaływania na dane miejsce w czasie ćwiczeń. Ból, który może pojawić się w czasie ćwiczenia, jest znikomy i sygnalizuje opór ruchomości mięśni i stawów. Oznacza to, że w momencie wystąpienia bólu, fizjoterapeuta modyfikuje przeprowadzane ćwiczenia i dostosowuje je tak, by nie wywoływały nieprzyjemnych odczuć.

Wśród ćwiczeń kinezyterapeutycznych wyróżniamy:

• bierne,
  • czynno-bierne,
  • w odciążeniu,
  • wolne, z oporem,
  • izometryczne,
  • synergistyczne,
  • ogólnousprawniające,
  • oddechowe,
  • pionizacja i nauka chodzenia.

Przeciwwskazania

Mimo swoich wielu zalet i imponujących efektów tej metody w rehabilitacji, ma ona również swoje przeciwwskazania. Należą do nich:

• stany zapalne stawów,
  • stan bezpośrednio po urazie stawu,
  • niepełny zrost kości,
  • niewygojone rany,
  • ból przy wykonywaniu ćwiczeń,
  • niewydolność układu krążenia,
  • ogólny ciężki stan pacjenta.