Rehabilitacja stawu barkowego

Z powodu tak wielu pełnionych w organizmie funkcji, staw barkowy u części pacjentów często ulega kontuzjom. Niestety niektóre z nich narastają latami i dlatego też ich leczenie wymaga fizjoterapii lub operacji chirurgicznej. Takie codzienne czynności jak spożywanie posiłków lub podnoszenie różnych przedmiotów oraz unoszenie rąk w bok tułowia lub nad głowę czy po prostu ubieranie ciuchów nie byłyby możliwe, gdyby nie wyjątkowa struktura stawu barkowego.
To potoczne określenie odnosi się najczęściej do anatomicznej struktury jaką jest obręcz barkowa.
W przeciwieństwie do innych dużych stawów, by zapewniać jak największy zakres ruchu staw nie może być ograniczony kostnymi sztywnymi elementami.

Do lekarza specjalisty np. ortopedy, reumatologa należy się zwrócić gdy występują ograniczenia w ruchomości w stawie barkowym, ramiennym oraz obawa przed wykonywaniem ruchów w ich obrębie.

Bóle o różnym stopniu nasilenia oraz ból pojawiający się najczęściej podczas wykonywania konkretnych ruchów, takich jak podnoszenie rąk nad głowę.
Nawracające zwichnięcia stawu, a gdy nie występują ograniczenia ruchomości często dochodzi do występowania nawrotowych zwichnięć.
Do innych dolegliwości zaliczamy choroby reumatyczne oraz np. niestabilność barku, konflikt podbarkowy, urazy w sportach jak golf, tenis ziemny, judo, boks lub podnoszenie ciężarów.
Choroby nowotworowe w obrębie barku oraz choroby zwyrodnieniowe barku lub tkanki łącznej np. stany patologiczne, które powodują osłabienie włóknistej struktury stabilizującej staw.
Oraz np. osłabienie kończyny górnej o różnym stopniu, które to zależy przede wszystkim od stopnia oderwania się obrąbka stawowego od panewki kostnej. W skrajnych przypadkach pacjenci nie są w stanie odwieść kończyny od tułowia.

Podstawą rehabilitacji są masaże a także specjalne ćwiczenia wykonywane przez fizjoterapeutę. Z czasem część ćwiczeń pacjent po instruktażu może wykonywać samodzielnie.

Bardzo istotne są zabiegi fizykoterapeutyczne, do których zalicza się ultradźwięki, elektrostymulację mięśni oraz działanie polem magnetycznym, krioterapię, leczenie ciepłem, terapia falą uderzeniową oraz laserem.
Czasami niezbędna jest terapia manualna, masaż tkanek głębokich, ćwiczenia rozciągające.

Leczenie wymaga długotrwałej oraz wieloetapowej rehabilitacji dlatego też po całej fizjoterapii istotna jest profilaktyka, unikanie przeciążeń oraz świadomość objawów, a także ich konsekwencji. Najgorszym, co możemy zrobić, jest zaniechanie dolegliwości w stawie barkowym.

Fizjoterapeuta Paweł Michałowicz.
Gdańsk, Sopot, Gdynia, Pruszcz Gdański.